Πρόσφατα Νέα

Αριστοτέλης

Σημείωση

Η ιστορία του Συλλόγου από την ίδρυσή του μέχρι το 1993 αναφέρεται στο βιβλίο «ΕΚΑΤΟΝΤΑΕΤΗΡΙΔΑ» - 1903 - 2003 - εκατό χρόνια δημιουργικού βίου και αδιάλειπτης προσφοράς, Θεσσαλονίκη 1993, σελ. 45-68, 129-163 και 202-217.

Δραστηριότητες

Ίδρυση

Ο Παγχαλικιδικός Σύνδεσμος Θεσσαλονίκης «Ο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ –αυτό ήταν αρχικά το όνομά του –ιδρύθηκε το 1903, με το άναμμα του Μακεδονικού Αγώνα, αλλά νομιμοποιήθηκε το 1909, μετά την επανάσταση των Νεοτούρκων, με την έγκριση του καταστατικού του. Ιδρυτής και πρώτος πρόεδρος του Συλλόγου ο φωτισμένος Πολυγυρινός γιατρός Γεώργιος Παπανικολάου-Σκωτ.

Διοικητικά Συμβούλια 1903-2012

Καταστατικό

Το πρώτο Καταστατικό που μας σώθηκε εκδόθηκε το 1914. Ακολούθησαν τέσσερις τροποποιήσεις: 1928, 1951, 1971 και η τελευταία το 2005 (απόφ. 10722/29-7-2005 πρωτοδικείου Θεσσαλονίκης).

Διάβασέ το

Κινητά: 6946/470-157 και 6972/464-991

Η 4ήμερη εκδρομή-προσκύνημα στην Βασιλεύουσα Πόλη
21-11 έως 24-11-2010

Πρωί και όλοι στην ώρα μας, εκεί στην πλατεία Χάψα, για το ταξίδι μας στην πόλη των ονείρων μας την Κωνσταντι- νούπολη. Η Εγνατία οδός μας φέρνει γρήγορα προς τα σύνορα, περ- νώντας έξω από Καβάλα, Ξάνθη, Κομοτηνή, Αλεξανδρούπολη. Στη Γέφυρα των Κήπων αποχαιρετούμε τον τελευταίο φύλακα των συνόρων μας. Και μπαίνουμε στην Ανατολική Θράκη. Μια εύφορη πεδιάδα μας οδηγεί στη Ραιδεστό, πρώτη μας στάση για φαγητό, και αφού έχουμε ήδη περάσει από την Κε- σάνη και τα Μάλγαρα, συνεχίζουμε περνώντας έξω από την Ηράκλεια του Μαρμαρά, καθώς κι έξω από προάστια της Πόλης και τα παλιά ελληνικά χωριά, Συλλήβρια, Νέοι Επιβάτες και Καλλικράτεια, φθάνουμε στην Πόλη που είναι ξαπλωμένη σε δύο ηπείρους, Ευρώπη και Ασία. Κωνσταντινούπολη! Θησαυροφυλάκιο της Ιστορίας που ομορφαίνεις όλον τον κόσμο. Μια πόλη, γεμάτη από πολιτισμικές αντιφάσεις. Ένα χαρμάνι ετερόκλητο και πλούσιο, όσο και οι μυρωδιές των μπαχαρικών της. Πολύβουη πόλη, με τζαμιά, κρεμαστές γέφυρες, μιναρέδες και ανθρώπους πολλών εθνοτήτων. Φθάνοντας, πρώτη στάση στην Αιγυπτιακή αγορά, γεμάτη μυρωδιές, χρώματα, καρπούς και μπαχαρικά, ανακατωμένα με τσαντόρ, μαντήλες, μπούρκες και τουρίστες.

Η πρώτη μέρα έκλεισε σ' ένα ωραίο ξενοδοχείο για ύπνο.

Την άλλη μέρα, εγερτήριο, πλούσιο πρωινό και επίσκεψη στην κορωνίδα των Εκκλησιών, την Αγία Σοφία, την Εκκλησία του Ανθέμιου και του Ισίδωρου, το όνειρο του Θεοδοσίου, που πραγματώθηκε από τον Ιουστινιανό. Νιώθεις δέος κάτω από τα 58 μέτρα ύψος του τρούλου, που μοιάζει κρεμασμένος από τον ουρανό. Τα μεγέθη των κιόνων και μαρμάρων τεράστια, οι Αγιογραφίες και τα ψηφιδωτά στο γυναικωνίτη, προκαλούν δέος. Τα χρυσά ψηφιδωτά, άριστης τεχνικής. Τα περιμετρικά παράθυρα του τρούλου χαρίζουν υπερκόσμιο φως. Ο Χριστός, η Παναγία, οι Άγιοι και οι δωρητές Αυτοκράτορες, μας παρακολουθούν από ψηλά ως την έξοδο από το Ναό, που για πολλούς θεωρείται το όγδοο θαύμα. Λίγα μέτρα έξω από την Αγία Σοφία και δεξιά, θα βρεθούμε στη Δεξαμενή νερού του Ιουστινιανού, με τις 336 κολόνες, φερμένες από ειδωλολατρικούς ναούς, με κυρίαρχες μορφές τις δύο μέδουσες, που στηρίζουν το οικοδόμημα.

Πιο κάτω, ο Ιππόδρομος, ο οποίος δεν θυμίζει τίποτα από το ένδοξο παρελθόν. Υπάρχει μόνο ο Αιγυπτιακός οβελίσκος με τα ιερογλυφικά, ο χάλκινος κίονας των Δελφών και η στήλη του Κωνσταντίνου του Πορφυρογέννητου, απογυμνωμένα από τις χάλκινες, επίχρυσες πλάκες που την σκέπαζαν. Μια εκτόνωση η αγορά στο Καπαλί τσαρσί, μια σκεπαστή και αχανής αγορά, με χιλιάδες μικρά μαγαζιά, που ικανοποιούν όλων τα γούστα. Ξοδέψαμε χρόνο και χρήμα εκεί.

Η Μονή της Χώρας που επισκεφθήκαμε μετά, δικαίωσε τη φήμη της σαν τη μεγαλύτερη πινακοθήκη βυζαντινών ψηφιδωτών στον κόσμο. Αρχές του προηγούμενου αιώνα, κάτω από σωρούς κονιάματος, ήρθαν στο φως τα ψηφιδωτά και οι τοιχογραφίες, που η λεπτομέρεια, τα χρώματα και η τεχνική τα καθιστούν αμίμητα αριστουργήματα. Τα θέματα, παρμένα από την Αγία Γραφή, τα Απόκρυφα Ευαγγέλια της Εκκλησίας μας, γεμίζουν τους τοίχους και τους τρούλους με απαράμιλλη τέχνη. Αργότερα, μας υποδέχεται ο Βόσπορος στα νερά του, για μια βόλτα ξεκούρασης και θαυμασμού, για ό,τι βλέπουμε γύρω μας, τα όμορφα ξύλινα σπίτια, τα «γυαλιά», στην άκρη της θάλασσας, με τα ιδιωτικά λιμανάκια, τα τζαμιά, τις λιγοστές έρημες Εκκλησίες, τα παλαιά Κάστρα, το πράσινο των δέντρων που καθρεφτίζονταν πάνω στα νερά.

Όσο νυχτώνει και ανάβουν τα φώτα στην επιστροφή, η Κωνσταντινούπολη αποκτά μια ρομαντική και μυστηριακή αίγλη, με τα φώτα να σχηματίζουν χιλιάδες γέφυρες στα νερά του Βοσπόρου. Γυρισμός στο ξενοδοχείο, για να κλείσει η βραδιά στο νυχτερινό κέντρο, με τους ανατολίτικους χορούς, το φαγητό και το κρασί. Την τρίτη μέρα το πρωί, παίρνουμε το καράβι, με πρώτο σταθμό τη Χαλκηδόνα. Προσκύνημα στο ναό της Αγίας Τριάδας, μια βόλτα στην όμορφη πόλη των « τυφλών » και αναχωρούμε για τη Χάλκη. Εκεί, στο λόφο της Ελπίδας, η Θεολογική Σχολή. Ξενάγηση στις αίθουσες διδασκαλίας, επίσκεψη στον ομώνυμο ιερό Ναό, απόλαυση της θέας της θάλασσας του Μαρμαρά από την κορυφή του λόφου και πάλι τα παϊτόνια, που μας οδηγούν στη βαπορόσκαλα και στα διάσπαρτα ταβερνάκια, όπου γευματίζουμε με φρέσκα ψάρια. Τελευταία, η Πρίγκηπος, το μεγαλύτερο και ωραιότερο από τα Πριγκηπόνησα, με τα όμορφα ξύλινα σπίτια, με περίτεχνο ξυλόγλυπτο τελείωμα που δεσπόζουν στην παραλία μαζί με τα κιόσκια. Επίσκεψη στην Εκκλησία του Αγίου Δημητρίου και βόλτα στα σοκάκια του νησιού. Με τις μνήμες να ζωντανεύουν, παίρνουμε το καράβι για το γυρισμό, με τους γλάρους να μας ακολουθούν πεινασμένοι. Το βράδυ, με συντροφιά τη βροχή, μια βόλτα στο «Ταξίμ». Μια πλατεία κι ένα δρόμο δύο χιλιομέτρων γεμάτο μαγαζιά, κι ένα γραφικό τραμ να τον διασχίζει. Εκεί, μια λαοθάλασσα ανθρώπων ανεβοκατεβαίνει συνεχώς, περνώντας μπροστά από ζαχαροπλαστεία που συναγωνίζονται τα εξαιρετικά εστιατόρια.

Την τέταρτη μέρα το πρωί, ξεκινάμε έναν τελευταίο περίπατο στα Θεοδοσιανά τείχη, βλέπουμε την Κερκόπορτα, την Πύλη του Ρωμανού. Επισκεπτόμαστε την Εκκλησία των Βλαχερνών, όλοι ψάλουμε σαν τότε το «Τη Υπερμάχω», τον ευχαριστήριο ύμνο προς τη Θεοτόκο, για τη σωτηρία της Πόλης από τους Αβάρους. Μια στάση στο Μπαλουκλί, με το θαυματουργό Αγίασμα και το γνωστό θρύλο με τα ψάρια. Εκεί είναι και οι τάφοι των Πατριαρχών και των Ευεργετών. Τελευταίος σταθμός το Πατριαρχείο, η Κιβωτός της Ορθοδοξίας μας. Προσκύνημα στα λείψανα των Αγίων, συγκίνηση, αντίδωρο-ευλογία από το χέρι του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου, φωτογραφίες μαζί του. Μετά τις ευχές του, πήραμε το δρόμο του γυρισμού, γεμάτοι συγκίνηση, γνώσεις, μνήμες, εικόνες, ακούσματα και με πολλές ευχαριστίες για το Σύλλογό μας, που διοργανώνει αυτές τις θαυμάσιες εκδρομές που μας αναβαπτίζουν στα νάματα της ελληνικής Πατρίδας, μας ανυψώνουν και μας ζωογονούν, και με την ελπίδα ότι θα συνεχιστούν.